Kurumsal Sosyal Sorumluluk

SA8000 Standardının Amacı ve Kapsamı

SAI, standardın giriş bölümünde SA8000'in çerçevesini net olarak çizmektedir. Bazı önemli noktaların üzerinde durmamız gerekir.

SA8000 standardı; BM İnsan Hakları bildirgesi, ILO sözleşmeleri ve ulusal iş kanunlarına dayanır.

Konumuz "işyerinde insan hakları" olduğuna göre, konuyla ilgili uluslararası alandaki yasal mevzuata (BM İnsan Hakları bildirgesi, ILO sözleşmeleri ve eğer varsa sektöre özgü diğer normlar) ile Türkiye Cumhuriyeti İş Kanunu ve ilişkili çalışma mevzuatına uyumu sağlamalıyız. Mevzuata uyum sağlayamayan bir kuruluşun SA8000'e uygunluğu söz konusu olamaz.

Denetlenebilir, belgelendirilebilir bir yapıdadır.

SA8000, sosyal sorumlulukları kapsamında çalışan haklarına saygı gösteren ve bunu temin etmek için gerekli faaliyetleri sürdürmeye istekli  kuruluşlar için bir yol haritası/kılavuz niteliğindedir. Bu kuruluşlar için tipik bir Sosyal Sorumluluk Yönetim Sistemi'ne ilişkin "şartları" tanımlar. Bu şartlara uygun bir sistem kurduğunu ve uyguladığını beyan eden bir kuruluşun bu beyanı, üçüncü taraf bağımsız bir kuruluş tarafından (akredite belgelendirme kuruluşu) doğrulanabilir (denetim) ve onaylanabilir (belgelendirme). Böylece kuruluşun beyanı uluslararası geçerlilik kazanmış olur.

SA8000 standardı, uygulanması ve belgelendirilmesi "zorunlu" bir standart değildir. Bu standarda uygun bir sistem kurmak, kuruluşun "tercihidir".

SA8000 standardı, "yasal mevzuat" değildir. Dolayısıyla bu standarda uygun sistem kurmak ve belgelendirmek, bir zorunluluk değildir. Bununla birlikte bazı sektörlerde bazı kuruluşlar kendi tedarikçilerine SA8000'i zorunlu tutabilir. Bu sektörel bir zorunluluk veya kuruluşun tedarikçi seçim/değerlendirme politikaları ile ilgili bir durumdur. Bu durumun tipik örnekleri günümüzde tekstil ve hazır giyim sektörlerinde yoğun olarak yaşanmaktadır. Sektördeki uluslararası büyük markaların çoğu, tedarikçilerinin SA8000 standardına uyumunu ve belgelendirilmesini bir "şart" olarak görmekte, sadece SA8000 uygulayan veya belgeli tedarikçiler ile çalışmaktadır.  

Standart, sadece kuruluş çalışanlarını değil, kuruluşa direkt veya dolaylı olarak hizmet eden tüm çalışanları kapsar.

SA8000 standardı sadece kuruluş çalışanlarınının hakları ile ilgilenmez, konuyu daha geniş bir kapsamda ele alır. Kuruluşun tüm tedarik zinciri boyunca standart şartlarına uygunluğu garanti altına almasını talep eder. Kuruluş, ismi ne olursa olsun (tedarikçi, yüklenici, taşeron, alt yüklenici, hatta evlere verilen işler için ev işçileri dahil) tüm tedarikçilerinin SA8000 şartlarına uygunluğunu talep etmelidir. Onları teşvik etmeli, desteklemeli ve bu standart şartlarına uyum sağlamayan tedarikçiler ile uzun vadede çalışmamalıdır. 

Bu standarda uygunluğun yolu etkili bir yönetim sistemi kurulmasından geçmektedir. Konuyla ilgili faaliyetler kuruluş tarafından bir bütün olarak algılanmalı ve bir sistem olarak yönetilmelidir.

SA8000, ilgili mevzuat ve standart şartlarına uygunluğun sağlanması ve uzun vadede sürdürülebilirliğinin garanti altına alınması için, bu konudaki faaliyetlerin sistematik bir şekilde sürdürülmesini ister. Bu amaçla kuruluş bir sosyal sorumluluk "yönetim sistemi" kurmalı, dokümante etmeli, uygulamalı ve etkinliğini sürekli iyileştirmelidir.

Standart her sektörden, her büyüklükteki kuruluşa uygulanabilir.

SA8000 belirli bir sektöre özgü bir standart olarak hazırlanmamıştır. Tam tersi evrensel bir standart olması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, SA8000 her sektörden, her büyüklükte ve her coğrafyadaki kuruluşlarca uygulanabilir.

 

Paylaş   

İlginizi Çekebilir
  • SA8000 :2014'ün Yapısı ve Maddeleri

    SA8000 standardı; İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, ILO sözleşmeleri ve ilgili yasal mevzuatı ön planda tutarak, bunları destekleyici sosyal sorumluluk şartlarını içerir. İnsan&Çalışan hakları ve şartlarının iyileştirilmesi ile ilgili uluslararası anlaşma ve sözleşmelere uyum, SA8000'i... Devamı

  • ISO 26000 Kurumsal Sosyal Sorumluluk Standardı

    Günümüzde işletmelerin sadece kâr amacı gütmesi yeterli değildir. Topluma, çevreye ve ekonomiye olan etkileri de göz önünde bulundurulmalıdır. Bu noktada, kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) kavramı devreye girer. ISO 26000 standardı, işletmelere sosyal sorumluluklarını nasıl yerine getireceklerine dai... Devamı

  • Amfori BSCI Hakkında

    BSCI'nin kurulma amacı, şirketlere küresel tedarik zincirlerinde sosyal uyumu iyileştirmek için pratik ve verimli bir sistem sunmaktır. Bu hedef doğrultusunda harekete geçen BSCI, 2011 yılında yeni bir yönetim yapısını benimseyerek sürdürülebilirliği temel iş süreçlerine entegre etmiştir. 2007 yılın... Devamı

  • ISO 26000 Standardının Yedi Temel Konusu

    ISO 26000 standardı, işletmelerin sosyal sorumluluklarını yerine getirirken dikkate almaları gereken yedi temel konu belirlemiştir. Bu konular, sosyal sorumluluk kavramını daha somut ve uygulanabilir hale getirmeyi amaçlar. İşte ISO 26000'in yedi temel konusu: 1. Kurumsal Yönetim Kurumsal yöne... Devamı

  • Sosyal Uygunluk ve Sosyal Uygunluğun Boyutları

    Sosyal uygunluk, bir kuruluşun veya iş yerinin faaliyetlerinin, çalışma koşullarının ve yönetim uygulamalarının, sosyal sorumluluk standartlarına, yasalara ve etik ilkelere uygun olup olmadığını değerlendiren bir kavramdır. Sosyal uygunluk, özellikle tedarik zinciri yönetimi ve iş gücüyle ilgili ala... Devamı

  • Kategoriler