Kalite Yönetimi

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi nasıl kurulur?

Kalite Yönetim sisteminin kurulması, ilgili standart şartlarının, kuruluş yapısı gözetilerek karşılanacağı bir yapının oluşturulması anlamına gelmektedir.

Bu amaçla yapılacak sistem kurulum faaliyetlerinde, kuruluşların yapısına göre farklılıklar olmakla birlikte genel olarak aşağıdaki adımlar izlenir:

1.Eğitim & Bilinçlendirme Faaliyetleri:

Öncelikle kuruluş yöneticilerinin ve çalışanlarının kalite yönetimi ve ISO 9000 standartları konusunda bilgi sahibi olması gerekecektir. Bu aşamada, sistem kurulumunun bir proje ekibi tarafından yürütülmesi ve çalışanlara yaygınlaştırılması faydalı olacaktır. Bu amaçla, kuruluş içerisinde bir eğitim ihtiyaç analizi yaparak eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bunların karşılanması gerekli olacaktır. Bir standarda göre sistem kuracaksak, öncelikle o standardı ve şartlarını kavramamız gerekmektedir.

2. Sistem kurulumu (Süreçlerin tanımlanması ve dokümantasyonu)

Bu aşamada, kuruluş iş süreçlerinin analiz edilmesi ve ISO 9001 standart şartlarına göre düzenlenmesi gerçekleştirilir. Bu noktada, standart şartları kadar, kuruluşun verimliliği de göz önüne alınmalıdır. Çünkü sistem kurulurken tek amacımız standart şartlarını karşılamak değil, aynı zamanda kuruluş ihtiyaçlarını da karşılamaktır. Süreçler tanımlandıktan sonra dokümantasyon metodlarına karar verilir, dokümante edilir, oluşturulacak kayıtlar belirlenir. Bu aşamada yaptığımız şey aslında, kuruluşun çalışma kurallarını (prosedürler, talimatlar vb.) belirlemektir.

3. Pilot uygulamaya geçiş.

Sistem kurulumu ve dokümantasyon tamamlandıktan sonra, bunlar yavaş yavaş uygulamaya alınır. Yani işlerimizi yeni kurallara göre yapmaya başlarız. Bu aşamada, ilgili çalışanlara yeni kuralların anlatılması, yani bilinçlendirme büyük önem taşımaktadır. Çünkü, işleri kurallara göre yapması beklenenler çalışanlardır. Dolayısıyla onlara kuralların çok iyi anlatılması gereklidir.

4. Düzeltmeler

Pilot uygulama sırasında, sistem kurulumu sırasında aklımıza gelmeyen hususlardan dolayı bazı problemler yaşanacaktır. Belirlediğimiz prosedürlerde, süreç tanımlamalarımızda hatalar, uygulamaya yönelik sıkıntılar yaşanması normal ve sağlıklı bir durumdur. Eğer sistem kurulumu tecrübeniz yüksekse veya bir danışman yönlendirmesi ile çalışıyorsanız, yaşanacak problemler nispeten daha az olacaktır. Sisteme son rötuşlar da yapıldıktan sonra artık yaygınlaştırıp, firma kültürümüzün bir parçası haline getirebiliriz.

5. İç Denetimler ve Yönetim gözden geçirmeleri

Sistemimiz çalışır hale geldikten sonra, aynı zamanda ISO 9001 standart şartları olan iç denetim ve Yönetim gözden geçirmesi (YGG) faaliyetlerini gerçekleştirmemiz gerekecektir.

6. Belgelendirme başvurusu

Artık belgelendirme kuruluşumuzu seçip, belgelendirme başvurumuzu yapabiliriz. Belgelendirme işlemleri ve denetimleri, belgelendirme kuruluşunuz tarafından ilgili standartlar ve akreditasyon kuralları doğrultusunda yürütülecektir. Belgelendirme sürecinin tamamlanmasından sonra ise sertifikalarınız düzenlenecek ve size gönderilecektir. Tebrikler!

7. Sürekli iyileştirme

Belgelendirmeyi tamamlayıp ISO 9000 belgesi aldıktan sonra işimiz bitti sayılmaz. rehavete kapılmayın. Esas iş şimdi başlıyor. Artık bu sistemi sürdürmek ve sürekli iyileştirmek için gerekli çalışmaları yapmamız gerekiyor. Unutmayın, eğer sürekli iyileştirmeyi sağlarsanız bu sistem size fayda sağlar, aksi halde duvara asılan bir kağıt parçasından farkı yoktur.

Paylaş   

İlginizi Çekebilir
  • ISO 9001 2015'e göre risk analizini nasıl yapacağız?

    Bu yazıdan önce yazının 1.bölümü olan ISO 9001 2015'te Risk ve Fırsat Yönetimi  ve 2.bölümü olan Risk ve Fırsat Kavramları   yazılarını okumanızı öneririz. ISO 9001:2015'e göre risk analizini nasıl yapacağız? ISO 9001:2015, risk analizi için belirli bir format veya yöntem e... Devamı

  • ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi nasıl kurulur?

    Kalite Yönetim sisteminin kurulması, ilgili standart şartlarının, kuruluş yapısı gözetilerek karşılanacağı bir yapının oluşturulması anlamına gelmektedir. Bu amaçla yapılacak sistem kurulum faaliyetlerinde, kuruluşların yapısına göre farklılıklar olmakla birlikte genel olarak aşağıdaki adımlar iz... Devamı

  • Risk ve Fırsat Kavramları

    Bu yazıdan önce yazının 1.bölümü olan ISO 9001 2015'te Risk ve Fırsat Yönetimi yazısını okumanızı öneririz. Risk ve Fırsat Kavramları Risk; belirsizliğin etkisi olarak tanımlanmaktadır. Potansiyel bir tehlikenin gerçekleşmesi olasılığı ile gerçekleşmesi durumunda vereceği zararın şid... Devamı

  • Süreç Performans Yönetimi ve ISO9000 Standartları

    Küreselleşen Dünya ! Acımasız rekabet ! Son yıllarda iş dünyası ile ilgili çevrelerde bol bol duyduğumuz, bol bol okuduğumuz, moda bir slogan haline gelen iki terim. Evet, Dünya küreselleşiyor ve buna bağlı olarak rekabet artıyor. Bu kavramların ne anlam içerdiğini uzun uzun açıklamaya pek ... Devamı

  • ISO10002 İle Müşteri Şikayetlerinden Yarar Sağlamak

    Günümüzün rekabet ortamında ürün ve hizmet alanındaki yenilikler yerleşik performans düzeylerinin yeniden tanımlanmasına yol açmaktadır. İyi bir Şikayet Yönetimi Sistemi, başarılı işletmeler için müşterilerin gereksinimlerini yönetmek ve markalarını korumak açısından önemli gerekliliklerden biridir.... Devamı

  • Kategoriler